Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Solsikke – 1. kl 1. september 2010

Jeg plukkede et par solsikke i haven, som jeg havde med til 1. billedkunsttime efter sommerferien. Vi snakkede om solsikken, dens farver, bladenes form, måden bladene sad fast på stængelen, hovedets størrelse, stængelens tykkelse osv.

Herefter fik eleverne udleveret en blyant og et stykke aflangt papir af god kvalitet. Jeg fortalte eleverne, at de ikke måtte bruge viskelelæder, og viste (tegnede på tavlen) at blomsten skulle fylde hele papiret.

Da eleverne havde tegnet, fik de udleveret én gul,  én orange og én brun dækfarve (vandfarve), de måtte farve blomsterhovedet med. Ligeledes havde jeg udvalgt én grøn farve til stængel og blade og én blå farve til baggrund. Jeg styrede processen meget, så eleverne ikke endte op med én stor brun plamage på deres papir.

Da malerierne var tørre, tegnede eleverne blyantsstregerne op med en sort tusch. De fik at vide, at de skulle tegne med den sorte tusch på blyantsstregerne – også selvom de havde ramt ved siden af med vandfarverne.

 

Skriv et svar

