Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Bennys Badekar – 1. klasse 2. november 2010

Vi begyndte forløbet med at tale om, hvad der findes på havets bund. Undervejs skrev jeg op på tavlen – også selvom

hovedparten af eleverne ikke kunne læse på daværende tidspunkt.

Herefter så vi tegnefilmen “Bennys badekar” af Flemming Quist Møller. Vi udvidede derefter listen på tavlen.

Nu fik eleverne udleveret papir og farveblyanter og skulle tegne og farve noget, der hørte til under havets overflade. Til slut skulle de tegne tegningen op med sort tusch og klippe den ud. De elever der blev hurtigt færdige tegnede to ting, og de der gerne ville lave en båd fik lov til det.

Inden næste lektion havde jeg hængt et langt stykke papir op i klassen, hvor jeg med Ecoline akvarelfarver havde malet et hav og en sandbund. Herpå havde jeg klistret elevernes tegninger. Det vakte stor jubel, da eleverne dukkede op, og det satte i den grad skub i lysten til at arbejde videre med Benny og hans oplevelser.

——–

De næste lektioner blev brugt på stofdyr. Eleverne skulle lave en  papskabelon hvorpå de skulle klistre stofrester og til slut pynte med bånd, knapper og palietter.

Frederiks fisk

Jeg viste først eleverne, hvordan de skulle gøre, hvorefter de selv gik i gang.

Jeg hjalp dem undervejs med en limpistol de steder, der ville have perler og knapper på.

Stofdyrene blev limet op blandt de andre fisk i klassen.

——-

Den næst sidste opgave i forløbet gik ud på, at eleverne to og to skulle lave en papmacheballon. Jeg havde inden timen bedt

mine kollegaer om at at hjælpe med at puste ballonerne op, da det kræver sin mand! Jeg havde valgt vandballoner, så fiskene ikke blev alt for store.

Jeg havde forberedt tapetklister og timen inden havde eleverne revet avispapir i mindre tern, så vi kunne nå at beklæde ballonerne på en dobbeltlektion (1½time). Husk at yderste lag skal være hvidt papir.

Gangen efter – da papmacheen var tør –  klippede vi ballonerne op på langs, så hver elev havde en skal, hvor der skulle sættes finder og hale på. Igen viste jeg eleverne hvordan de skulle gøre, inden de blev sluppet løs. Ligeledes hjalp jeg dem med limpistolen.
Nu var fiskene klar til at få farve. Jeg fandt Ecoline akvarelfarver frem til dem, men frasorterede de blå nuancer, så fiskene ikke “forsvandt”, når de blev klistret op på den blå baggrund i klassen. Eleverne blev bedt om at dele fisken op i to dele med en blyantsstreg (hoved og hale), og farve delene i to farver, de synes passede sammen. Fiskene fik lov til at tørre, og eleverne dekorerede videre  med tuscher. Inden da havde vi tegnet mønstre på tavlen som inspiration

Til slut måtte eleverne vælge et færdigfabrikeret øje, som blev klistret på med limpistol.

——————-

Som afslutning på forløbet inviterede vi til fernisering. Formålet med ferniseringen var, at eleverne skulle mærke, at deres store engagement og arbejde var værdsat. Vi havde inviteret den nye skoleleder til at holde åbningstale og klippe det røde bånd. Herudover var 9.klasse og forældrene inviteret.
9. klasseselevernes opgave var at skrive et indlæg til skolebladet og tale med eleverne om billedet.

Programmet så således ud:

Program:

  • Karin Noes byder velkommen
  • Signe, Anna Freja, Anna og Frederikke fra 1. klasse fortæller om tegnefilmen Bennys Badekar.
  • Skoleleder Henning Broch holder åbningstale og åbner udstillingen.
  • 1. og 9. klasse går i grupper og taler om billedet.

Under arrangementet vil der være et lille traktement, som 1. klasse har forberedt i SFO-tiden.

Den sidst dobbeltlektion inden ferniseringen gik ud på at pynte vinduer og lamper med fisk, som kun var lavet af pap.

Vi havde lokket den lokaleavis til at dække historien, så det var ikke uden stolthed, at eleverne så sig selv i avisen den følgende uge.

 

Skriv et svar

