Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Picasso 19. marts 2011

Filed under: billedkunst ideer til børn — TigerTernet @ 18:58
Tags:

Jeg overtog en 4. klasse i billedkunst midt på skoleåret, og ville lave et forløb, hvor eleverne blev udfordret indenfor både genre og materialer.
Valget faldt på at lade sig inspirere af Picasso. Jeg havde fundet en børnebog om Picasso og én af hans modeller – “Picasso og pigen med hestehalen” – som jeg læste højt og viste billeder fra. Jeg fortalte lidt om Picasso og de strømninger der var i kunsten. Herefter så vi på en samling af Picassos portrætter. Jeg havde lavet en præsentation af billeder fra nettet, som vi talt om i fællesskab.

Nu blev eleverne sluppet løs med A3 papir og blyant. Det var svært for mange, da de for en gang skyld ikke skulle gøre sig umage for at efterligne virkeligheden, men skulle studere enkeltdetaljer og fordreje dem i forhold til virkeligheden.

De næste par gange brugte eleverne på at farvelægge. Jeg præsenterede materialerne enkeltvis, så eleverne fik et overblik over fordele og ulemper ved valg af de forskellige farvelægningsmetoder.

Ecoline vandfarver: transperente og overmalbare
Acrylmaling: dækkende og blandbare
Caran’d’cahe pastelfarvel: dækkende, blandbare og meget intense i farven
Sort sprittush: Gode til konturstreger

 

Skriv et svar

