Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Verdens bedste basis-muffinopskrift 24. april 2011

Filed under: Egne projekter,opskrifter — TigerTernet @ 17:51
Tags: , , , ,

Op til påske plukkede jeg årets første spæde rabarber i min have. De udgjorde fyldet sammen med en moset banan i min seneste udgave af disse muffins. Jeg slutte af med at  hælde citronglasur (citronsaft og flormelis) over dem. Skøøøn kombination, som absolut skal prøves igen.

Fyldet i disse muffins kan varieres i det uendelige. Jeg synes, de bliver ekstra lækre, hvis de indeholder en eller anden form for frugt. Banan er særdeles egnet.

Jeg har tidligere bl.a. brugt:
1) Æbler + kanel
2) Groft hakket chokolade, groft hakkede hasselnødder + en moset moden banan
3) 50g kakao + hakkede chokoladestykker + moset banan
4) moset banan + limeskal (lidt af mælken blev erstattet af limesaft).

Ud over fyldet skal du bruge:
250 g mel
1 ½ tsk natron
225 g sukker
1 tsk vaniljesukker
1 1/4 dl mælk
2 1/2 dl youghurt  (brug hvad du har i køleskabet – græsk youghurt, frugtyoughurt, A38, cremefraiche…)
1/2 dl smagsneutral olie
2 æg

Sådan gør du:
De tørre og de våde ingredienser blandes hver for sig, inden det hele blandes sammen. Vend forsigtigt fyldet i dejen lige inden det kommes i formene. Brug 12  store muffinsforme og bag ved 200 grader.

Selvom alm. muffinspapir ikke når helt op til kanten i de store forme, bruger jeg det altid alligevel. Det bliver meget nemmere at få kagerne hele op af formene.

 

Skriv et svar

