Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Her er min mor – 5. klasse – det skal undersøges nærmere 10. marts 2013

20130206_142037Lige inden jeg gik på barsel, blev jeg kastet ind i 2 billedkunsttimer i 5. klasse. Jeg fik kun ganske kort varsel, så jeg skulle finde på noget i en fart.

Da timen begyndte, gik vi på http://www.bibzoom.dk/ og hørte “Her er min mor” af Elisabeth Gjerluff Nielsen (der skal bruges en bibliotekskode), mens jeg viste eleverne teksten til sange på projektoren. Teksten finder du her: http://sangetilboern.dk/her-er-min-mor/

Vi fik en god snak om teksten. Opgaven blev derefter at sammensætte moren ud fra forskellige udklip fra ugeblade. De fik også at vide, at de måtte tegne videre på figuren med sort sprittusch.

Vi havde desværre kun 2 lektioner, hvilket var for lidt.
Selvom eleverne ikke fik det optimale ud af opgaven, ændrer det ikke på, at det helt sikkert er en opgave, jeg bliver nød til at udforske med andre elever på et senere tidspunkt. Måske i en 3. eller en 4. klasse.20130206_142117

Næste gang, vil jeg forlange, at eleverne bruger de første 2 lektioner på at klippe ud uden at lime op. I begyndelsen af 3. lektion vil jeg bede eleverne om at” lægge deres mor løst op på et stykke A4-papir”, som de har tænkt sig at lime hende op senere. Herefter vil jeg udvælge et par stykker og tage en billedsamtale med klassen om virkemidler. Jeg er så heldig, at der er installeret Apple TV i billedkunstlokalet på min skole, så jeg kan tage billeder med en ipad og skyde dem direkte op på et lærred. Apple TV er virkelig min vidunderdims i billedkunstlokalet, som har løftet min undervisning markant. Det giver mulighed for at samtale om elevernes egne værker, på en helt anden måde, end hvis 22 elever forsøger at se noget på et fælles stykke A4-papir.

Jeg synes generelt, det er vigtigt at inspirere eleverne undervejs i den skabende proces, så de får mulighed for at rykke sig og tage ved lære af hinanden – det må vi nå næste gang jeg kaster mig ud i denne opgave.

 

Skriv et svar

