Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Lille Peter Edderkop 14. oktober 2013

Filed under: Egne projekter,opskrifter — TigerTernet @ 21:23
Tags: , , , ,

P1020752Når man er 2 år er “Lille Peter Edderkop” et hit, så det blev også temaet til Ingrids 2 års fødselsdagslagkage i lørdags. Jeg har længe haft en æble/karamelmousse-lagkage i søgelyset. Jeg synes, den kunne passe godt til en efterårsfødselsdag. Jeg fandt opskriften her: http://www.jordbaerkagen.com/2013/09/ble-karamel-lagkage.html

Da vi ikke blev så mange, har jeg kun lavet en lille lagkage. Oplevelsen bliver en tand mere delikat, når kagestørrelsen passer til selskabets størrelse. Hellere et lille stykke som skriger på mere end et stort stykke, man er ved at kløjs i.

Som tidligere skrevet, er jeg ikke hoppet på fondantbølgen (endnu), selvom det kunne være rigtig sjovt at prøve. Jeg forsøger stadigvæk at lave fødselsdagskager, som ikke kræver det helt store udstyr.

Jeg lavede en lille variation over opskriften. Først overtrak jeg toppen med marcipan og sprøjtet edderkoppespind med lyserødt og lysebrunt royal icing. Jeg havde holdt lidt af karamelmoussen tilbage som jeg brugte den til at stryge på siderne. Lige inden servering klappede jeg rugbrøds/hasselnøds/kanel/sukker-crunch på.  Til slut sprøjtede jeg kanten med fløde og pyntede med lyserøde sukkerkugler.20131012_074736

Alt i alt synes jeg, at lagkagen var til den søde side. Hvis jeg prøver igen, tror jeg, jeg vil lade æblemosen forblive syrlig og usødet.

Edderkopperne er lavet havrekiks, som er varmet op i ovnen ved 200 grader (man kan sikkert også gøre det i en brødrister ). Herefter satte jeg en karameltoffie på toppen. Efter et par minutter kan man stikke lakridsben af lakridssnøre “ind under” karamellen og sætte mini-smarties på som øjne. Pupillerne er en rest royal icing fra lagkagen.

Det hele blev samlet på et stort fad, og blev i den grad godkendt af ungerne. Hvis vi ikke kunne teksten til Lille Peter Edderkop i forvejen, så sørgede ungerne for at den til rigelighed blev opfrisket både lørdag og søndag.

I dag skulle Ingrid fejre sin fødselsdag i dagplejen. Da dagplejebørn har små maver, synes jeg, man skal overveje, hvor meget sukker man fylder i dem. Derfor lavede jeg én edderkop til hver og gjorde lidt ud af at pynte det fad, de skulle stå på. I pakkerne er der små rosinpakker. Ifølge super-højtelskede-dagpleje-Bodil-på-Mosevang-i-Sønderborg var det et hit hos de små.

P1020931P1020936

 

Skriv et svar

