Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Lermasker – 2. klasse 4. december 2015

Filed under: billedkunst ideer til børn — TigerTernet @ 15:05
Tags: , , , , ,

http://www.dailyartmuse.com/2010/01/07/many-faces-of-kimmy-cantrell/

collageJeg faldt en dag over nogle lermasker af kunstneren Kimmy Cantrell. Jeg blev ret betaget af dem og tænkte, at det måtte kunne bruges til noget, hvorefter jeg gik i gang med at planlægge et lerforløb for 2. klasse.

I klassen kiggede vi på forskellige Kimmy Cantrell lermasker og fandt et koncentrat af dét, der kendetegner dem:
Store røde læber.
Forskudte mandelformede øjne med øjenlåg eller “indramning” og med iris foroven.
Mange (stærke) farver.
Lange (smalle) næser.
Dekoration med mønstre

Formen:
Aflange hovedformer (nogen med kanter eller buler)
Øjne og læber går “ud over” ansigtsformen.
Huller
Noget der stritter

TegningerJeg bad eleverne om at tegne 5 skitser hver på gråt A3-kardus. De skulle tegne maskerne så store som muligt. Det er altid en god idé at øve sig på at tegne stort. Gennem øvelse lærer eleverne at disponere papiret rigtigt.
For at få øjne og læber til at “gå ud over” ansigtsformen, skrev jeg ned hvilken rækkefølge, eleverne skulle tegne i:
1. Tegn og læber
2. Tegn ansigtsformen (“bagved” øjne og læber) Vi har tidligere arbejdet med overlapninger, så det var ikke så svært.
3. Tegn en næse
4. Dekorér

Nu skulle eleverne vælge den bedste skitse ud og tegne den op på (godt) A4 tegnepapir. Det var stadigvæk tilladt at ændre lidt på tegningen. Herefter farvede de tegningerne i kraftige farver med Neocolor. Jeg bad dem igen om at få masken til at fylde hele papiret. Baggrunden skulle males med en lysegrå flydende akvarel, men de skulle lade de yderste 1-2 cm stå umalede, så der opstod en hvid “ramme” rundt om billederne.

imageGangen efter, var det planen, at eleverne skulle lave deres masker i ler. Jeg havde taget en fotokopi af alle masketegningerne og rullet en lerplade ud til hver enkelt elev. Jeg vurderede, at dette arbejde var nødvendigt, for at nå i mål med maskerne.
Nu lagde eleverne kopien ovenpå lerpladen og tegnede med løs hånd ovenpå alle konturstreger med en flad blyant. Herefter fjernede de kopiarket og “skar” maskerne ud med slynger. Herefter ridsede de konturstregerne op igen – nu med et trægrillspyd – så de blev dybe og tydelige.

Lermasker til tørre

Lermaskerne er lagt til tørre

Jeg sørgede for at lermaskerne var læderhåde til næste time, så eleverne kunne nusse dem færdig. For nogen, tegne konturstregerne over igen og fjerne de værste kratere. Nogen elever syntes, det var en lang proces, men sådan er det at arbejde med ler. Det tager tid.

Man kan næsten sige, at blækken er med til at fremkalde maskerne.

Blækken giver maskerne dybde og karaktér. Den trænger ind i leret på de steder, hvor skærven er rå og umalet.

Lermaskerne blev brændt og nu kom det spændende. Farvelægningen. Jeg arbejde sideløbende med eleverne og var kun ½ skridt foran, så jeg var også meget spændt på mit resultat. Det ville være afgørende for de valg jeg traf på eleverne vegne.

Eleverne fik udleveret deres tegninger og skulle nu farvelægge lermasken med Neocolor på samme måde. Det var meningen, at den rå skærv skulle titte frem på kanterne og i rillerne. Da eleverne havde farvelagt med Neocolor, malede de maskerne med sort blæk og tørrede dem af med papir. Nogen elever blev helt blege, da de så, at deres masker blev helt sorte, men det overskydende blæk blev tørret af med papir. Det hvide i øjnene fik en ekstra gang Neocolor, så de “lyste” igen. Resten af masken blev “poleret” med papir, så farvekridtfladerne blev blanke. Det gav næsten gåsehud at se elevernes stolte blikke, da de så deres endelige resultater.

I foråret skal maskerne udstilles på KunstPunkt i Augustenborg. Maskerne skal monteres på stativer, så de kommer til at ligene rigtige Kimmy Cantrelle masker. Mere herom senere.

 

maskecollage

 

26 Responses to “Lermasker – 2. klasse”

  1. Hvor er de flotte. Jeg har også flere gange tænkt på at lave et forløb ud fra hans masker – hvor er I dog kommet flot i mål 🙂

  2. tigerternet Says:

    Tak 🙂 du er meget velkommen til at kopiere. Giv mig et praj, da jeg gerne vil se jeres endelige resultater. Husk at linke op til mig, hvis du kopierer.

  3. Bettina Trudslev Says:

    Hejsa
    Hvor er de flotte! Waow…. Det må jeg prøve i min 3. klasse. Er det lige meget hvilken slags ler, man bruger dertil?

  4. tigerternet Says:

    Jeg ville bruge rødler eller blåler – det er det billigste og vil til enhver tid kunne suge blækken. Det kan stentøjsler og porcelænsler ikke, hvis du brænder det for højt.
    Held og lykke. Jeg vil meget gerne se dine resultater.

  5. Anonym Says:

    Takker, glæder mig til at lave det 😄

  6. Karina aaby Says:

    Jeg synes det er nogle super flotte masker. Du skriver neocolor. På min skole har jeg adgang til neocolor2, kan det bruges? Eller er der andre alternativer?

    Hilsen Karina

  7. Karina aaby Says:

    Jeg har kun adgang til neocolor2 på min skole. Er det ok, eller er der et andet alternativ?

    Super flotte masker 🙂
    Med venlig hilsen Karina

  8. tigerternet Says:

    Hej Karina
    Jeg har ikke selv arbejdet med Neocolor2, men jeg mener, at de er vandopløselige. I så fald, vil du sandsynligvis løbe ind i problemer, når I maler maskerne med blæk. Hvis I har nogle almindelige (hårde “Fila”) farvekridt ol. liggende, så forsøg dig frem med dem. Jeg tror, det er et fint alternativ. Jeg har selv lavet en prøve med oliepastel (fedtfarve), men det blev ikke godt.
    Jeg vil meget gerne se billeder af jeres masker og høre dine erfaringer, hvis I går i gang med forløbet.
    Venlig hilsen
    Karin

  9. Anonym Says:

    Hej igen

    Hvilken blæk har du brugt? Hvor et den købt? Andre alternativer?
    Er spændt på vores resultat 😊
    Mvh Bettina

  10. Bettina Trudslev Says:

    Hej igen
    Måske denne besked kommer på to gange, men kan ikke lige se den første jeg skrev herinde, så måske der skete en fejl?
    Hvad for noget blæk har du brugt, og hvor er det købt, og hvor meget skal man bruge? Mange spørgsmål…..
    Er så spændt på at se vores masker, når de er færdige.
    Mvh Bettina

  11. tigerternet Says:

    Hej Bettina
    Det er helt almindeligt sort (ufortyndet) blæk. Jeg lavede også et forsøg med sort vandfarve, men leret blev kun gråligt af det. Jeg havde en flaske med 500ml stående på depotet, og der var mere end rigeligt til alle 22 masker. Sig til, hvis jeg skal tjekke mærket.
    Jeg vil meget gerne se billeder af jeres endelige resultat.
    Mvh Karin

  12. Bettina Trudslev Says:

    Hej

    Endnu engang tak. Jeg skal nok sende dig billeder, når de bliver færdige. Er så spændt på resultatet :O)

    Mvh. Bettina

  13. Sikke et fint forløb. Helt sikkert et jeg vil have i baghovedet til senere.
    Hvordan er lermaskerne mon monteret på fod?

  14. Helt fantastisk, – og meget flot præsentation af forløbet. Det er kræs for øjet, så færdigt alt er gjort. Elegangt med “foden” til masken.
    Jeg har selv hugget ideen fra dig, og kørt forløbet med en 3. klasse. Det har været så interessant – og resultatet til stor glæde 🙂 Børnene har haft lyst at give dem som gaver til runde fødselsdage, mors-dag og lign. Det vidner jo om en stolthed 🙂
    Så tak fordi du deler dine ideer 🙂
    Mvh
    Lisbeth

  15. tigerternet Says:

    Det glæder mig, at du er blevet inspireret. Det betyder rigtig meget for mig, at andre kan bruge mine ideer. Send mig gerne billeder af jeres resultater: tigerternet@gmail.com
    I torsdags vandt vi 3. pladsen i Kulturministeriets Springfrøpris med netop dette forløb. Mine elever er også pave stolte af deres masker

  16. tigerternet Says:

    Alle masker har en “grøft” på bagsiden, hvor “pinden” passer ind. Jeg købte noget specialtape til at klistre dem fast med – men det kunne desværre ikke holde. Jeg forsøgte mig også med en af de store (meget varme) limpistoler, men det var også uden succes. Det endte med, at jeg brugte tokomponent lim, da jeg var bange for, at maskerne ellers ville falde af fødderne.

  17. Anonym Says:

    Hold da op hvor er det fint. Vi vil rigtig gerne i gang med noget lignende. Kan du fortælle os lidt om selve foden. Hvordan har du fået den lavet, materiale, størrelse osv.

  18. tigerternet Says:

    Fødderne er lavet hos en smed og var forholdsvis dyre. De er lavet i jern. Jeg vil skyde på, at fødderne var 10/12cm på hver led og ca. 1 cm tykke. Herpå var der svejset en firkantet “stolpe” på ca. 1x1x25cm. De var derfor ret tunge, men vi var også HELT SIKRE på at de ikke væltede.

  19. Didde Says:

    Ved du hvor man kan købe blæk henne? Jeg synes det er svært at finde. Og kunne man bruge sort acrylmaling i stedet? Min 3. klasse er i gang med forløbet nu. Mvh. Didde

  20. tigerternet Says:

    Hej Didde
    Jeg ved det faktisk ikke. Mit bud ville være i en hobbyforrretning på nettet.
    Vh Karin

  21. tigerternet Says:

    …men jeg ville ikke forsøge mig med acrylmaling.

  22. Didde Says:

    Hej, kan du fortælle mig hvilken type blæk du har brugt? Er det dét man kalder Indian Ink? F.eks. som set på linket. For såvidt jeg kan forstå er det mere en form for flydende tusch, der er vandfast.

    http://www.stelling.dk/indian-ink-sennelier.html

  23. Karina Says:

    Jeg vil rigtig gerne lave masker i ler med min 3. kl. Men er meget i tvivl om hvordan leret skal brændes.
    Vi har en ovn på skolen, men ingen nuværende lærer har erfaring med den.

    Hvilke grader og hvor lang tid brænder du?

    Mvh. Karina

  24. tigerternet Says:

    Jeg har kun brugt ovnen på vores skole én gang. Den trængte til renovering, så jeg blev enig med min skoleleder om at skrotte ovnen og betale for at få leret brændt på vores lokale medborgerhus. Det er lidt bøvlet, men det betyder, at vi ikke skal vente på at ovnen bliver fuld, inden vi påbegynder en brænding. Vi betaler bare for det antal hylder, vi fylder.

  25. Trine Says:

    Hejsa. Jeg er nysgerrig efter at vide, om du har blandet blækket med vand? Jeg synes vores mønster er blevet meget mørke, selvom vi har pudset helt vildt. Har du nogle fifs? . 😊mvh. Trine

  26. TigerTernet Says:

    Inden mine elever farvede med Neocolor forsøgte jeg mig med andre farvekridt, men resultatet blev også meget mørkt når jeg hældte blæk på. Hvis du vil redde det, kan du prøve at få eleverne til at male ovenpå med farvekridt én gang til.
    De almindelige Fila farvekridt kan muligvis også bruges, men dem har jeg ikke selv lavet forsøg med.


Skriv et svar

