Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Tryk, spejling, farveblanding, mønstre – et samarbejde med matematik 1. klasse 1. februar 2016

Matematiklæreren i 1. klasse sad en formiddag på lærerværelset og rev sig i håret over, at de små poder havde svært ved at forstå spejling i matematik. Jeg foreslog at tage temaet op i billedkunst i det omfang, at det havde noget med billedkunst at gøre. Det blev til disse 3 forløb.

imageimageTryk:
Eleverne fik den første introduktion til simpel tryk, da de farvelagde halvdelen af små kort med tusch, sprayede dem med vand og trykte/spejlede dem i den anden halvdel ved at folde dem. Eleverne synes, det var rigtig sjovt og fik lavet mange sjove og flotte tryk. Vi brugte en dobbeltlektion.

 

image

Farveblandinger:
Vi var ude og finde efterårsblade, som eleverne pressede. Herefter klippede de bladene midt over, klistrede dem op på kardus og spejlede dem. Eleverne blandede farverne, så spejlingerne blev så naturtro, som muligt (farveblyanter). Til sammen skulle det gerne ligne ét blad. Det væsentlige var ikke, om eleverne brugte den afklippede del at tegne efter, hvis det var svært for dem at spejle. Det vigtigste var, at de fangede princippet bag spejling og forsøgte  at ramme de rigtige farveblandinger.

imageMønstre:
Eleverne fik udleveret et “koordinatsystem”, hvor de 2 og 2 skulle hjælpe hinanden med at lave et mønster i 2. kvadrant. Dette mønster skulle herefter spejles i y-aksen, så både 1. og 2. kvadrant var fyldt ud. Til slut skulle eleverne spejle mønsteret i x-aksen, så hele koordinatsystemet blev fyldt ud. Det var en øjenåbner for de fleste, at de fik et flot mønster ud af anstrengelserne.image

image

Reklamer
 

2 Responses to “Tryk, spejling, farveblanding, mønstre – et samarbejde med matematik 1. klasse”

  1. mette ross lykke Says:

    Hej:) Det ser ud som om koordinatsystemerne er sat sammen af små kvadrater – der er ligesom struktur i firkanterne (hvis du forstår). Er det rigtigt?
    Mvh Mette

  2. tigerternet Says:

    …det tror jeg ikke, jeg forstår 🙂
    Jeg sætter lige et billede ind af koordinatsystemet. Mine elever har kun udfyldt det inderste kvadrat.


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s