Tigerternet

Hvad hjertet er fyldt med, flyder bloggen over af

Farvelære – alle klassetrin 16. februar 2017

Jeg har gennem de seneste år introduceret farvecirklen allerede i 1. klasse og brugt den som et arbejdsredskab gennem hele billedkunstforløbet. Vi vender tilbage til den flere gange og udvider den med nye fagudtryk. Jeg henviser til den, når det er relevant og repeterer den, når lejligheden byder sig

At introducere farvecirkelen allerede i 1. klasse er en god måde at introducere eleverne til “billedkunstsproget” med nogen af de fagudtryk, faget indeholder.

Jeg taler med eleverne om, at ligesom danskfaget har bogstaver og musikundervisningen har noder, så har billedkunstfaget farver og fagudtryk, som passer til faget. Vi taler ikke om “blå, gul og rød” med om “cyan, gul og magenta” osv.

img_3675
For et par år siden, fandt jeg inspiration på nettet og lavede selv et par udfyldningssider, som jeg kunne bruge til formålet. Den første side kan sagtens bruges allerede i 1. klasse, hvor eleverne kan øve sig i at blande farverne. Jeg har lamineret nogle farvecirkler, som eleverne kan støtte sig til – de fleste klasser får en farvekopi, de kan klistre i deres logbøger.

farvelaere-3Den næste udfyldningsside bruger jeg, når eleverne er lidt længere fremme i faget. Der er nye fagudtryk, og de skal helst have nogenlunde styr på farvecirklen, inden de går i gang. Her kan den første side med fordel udfyldes igen, hvis eleverne er lidt usikre.

Du er velkommen til at højreklikke på mine udfyldningsark og åbne dem i en ny fane. Herfra kan du udskrive dem.farvelaere2

Der findes et hav af opgaver, man kan lave med eleverne, hvis de skal øve sig i at bruge deres nye viden. Her er et lille udvalg af ideer jeg tidligere har blogget om:

Farveblanding

Komplimentærfarver (se selv hvilke elever, der har blandet farverne tilfældigt og hvem der har benyttet sig af komplimentærfarver)

Valør 1 og Valør 2

Varme/kolde farver 1 og Varme/kolde farver 2

 

 

Skriv et svar

